Friday 6 August 2010

Perg si 'DIA' ketika Ramadhan menghampiri

Dah terlalu lame nye aku x menimbulkan diri di dalam blog aku yg dah bersawang² ni....selalu nye aku menjadi pembace semua follower aku tanpa meninggal kan jejak.banyak yg bermain di kepala aku yg ingin aku kongsi kan bersama. tapi dari mane dan bagaimana aku untuk mulakan tu amattttttt la susah!

Dalam 3 4 ari lagi umat islam di seluruh dunia akan menyambut Ramadhan  AL-Mubarak.Termasuk la diri aku. Ganti puasa alhamdullillah akak dah selamat ganti dah dek non! takot kang berganda² nak d ganti..hukhukhuk..x larat den!!...setiap org akan mesti  mengharap kan ramadhan kali ini akan memberi kan beribu² keberkatan di dalam hidup,terhadap kuarge..diri sendiri..semua la!!..

Tahin ini aku akan menyambut kedatangan Ramadhan dengan kehilangan tanpa seorang insan yg bg aku TERsangat la TERpenting dalam hidup aku. EMAK yang telah pergi menghadap ilahi pada 18 Jul 2010 yang lepas jam 11mlm. 3 hari selepas aku menyambut ulang tahun aku yang ke 22...hilang sebiji permata yang telah menyinar kan aku selama 22 tahun aku berada di bumi ALLAh ini...my mom single parent.. Apergi meninggalkan aku dan seorg adik lelaki aku..yg aku rase masih belom puas menikmati kasih sayang seorang ibu!..

susah bagi aku menerima ketentuan takdir ini,kerana dalam mase 24jam sebelom die pergi aku masih boleh berbual seperti biase dengan arwah..bergelak ketawa! tapi Allah pernah ckp kalau DIA nak ambil umat nye,x kurang sesaat x cepat sesaat!..

bila mengenang kan balik detik² pemergian die aku sangat la x menyangka....

masih teringat lagi aku pada 12 jul,isnin. aku memaksa die pergi ke Hospital untuk memeriksa kaki nya yg membengkak x surut²..di turutkan jua kehendak aku!..dan result nye jantong mak kian membengkak serta kandungan oksigen dalam darah di tahap yg x normal..mak warded di PP1,HSAJB. jam 4.30 ptg..bila warded je doc tros amik darah..amik..amik.. dan amik lg!sampai aku dah x mampu untok melihat wajah nye menahan sakit...mlm tu doc memanggil aku ke tepi dan ckp yang emak ku mmg dah x boleh di selamat kan..n bila² mase je jantong die can stop!! dan mintak aku panggil adik beradik..dan sedara mara agar xde yang terkilan..tros aku telepon adik aku mintak die balik..(sek di muar).

YaALLAH!! dalam hati aku hanya ALLAH je yg tahu..x terbendung lagi air mata aku ini. tros aku mencari surau dan memanjat doa agar ibuku di panjang kan umur. emak ku x berhenti² bertanya kan kepada aku ape yg doc ckp..aku terus²an berdalih agar x merosak kan jiwa nye..x terpejam rase nye mata aku untok tido..kusot segala nya.

esok nye 13 jul,pagi² lg doc dah dtg.doc ckp mak mengalami 3 penyakit yg kalau kita ubat kan salah 1 nye die tetap ade lg 1 yg bahaya. yg pertama jantong mak dah membengkak. dan bengkak bukan sebarang bengkak..membengkak seperti jantong gajah!gajah u'olls..mane la nak sesuai yg mak i yg kurus tu...yg kedua..salur jantong mak tersumbat.bukan dengan lemak dan bukan samaph..tapi darah beku.dan jikalau la darah beku tu pecah boleh bawak maut on that time. yg ketiga plak jantong mak dah berkuman..lau dah berkuman tu faham² je la kan! hari tu jgk mak di pindah kan ke Wad Jantong. Bilik Pemulihan Jantong.(CRW).. kate doc di situ mak akan dapat rawatan yg rapi dari doc pakar..x kisah la tu..bila dah di pindah kan kesitu automatik la kan aku x leh teman mak aku!..merayu² pon x di layan..aku balik dalam hati yg amat x tenteram meninggal kan emak di sana!..takot die pergi meninggal kan aku tanpa aku menghadap nye...

esok nye pagi² ku gagahi jua kaki ku untuk pergi keje..masih bnyk lagi tanggung jawab aku yg perlu di tunai..balik keje berdezuppppppp aku cabut g spital..di sana adik aku dah sedia menunggu...mak masih lg seperti biasa tiada ape² perubahan yang membuat kan aku resah gelisah....sbnr nye mak mmg x nak menyusah kan kami!
setiap hari ade je org yg melawat die..terima kasih la atas kedatangan semua..

15 jul 2010 - bufday aku! tiada lg ucapan selamat hari jadi dan sms yg ku terima dari emak!..lain rase nye..cuma dari ayah yg teros² memberi kata semangat pada ku

teringat aku akan perbualan aku dengan mak hari jumaat yg mane die menghitung adik beradik die yg dtg melawat " semua adik beradik mak dah dtg tgok mak, kak(panggilan mak untok aku)! cume mak long ko gan ucu je yg belom dtg" aku cume menjawab..esok² dtg la tu... sebolom aku blik jumaat tu die pesan mintak aku beli kan pizza.teringin kata nya nak makan..

Esoknya ptg sebelom g melawat aku pergi belikan dulu pesanan mak ku..smbil tu aku drive thru mcD kat tampoi..bekalan..alhamdulillah..lepas hajat die nak makan pizza.bnyk juga die mkn..kami masih lg berbual seperti biasa..ade jugak aku ckp gan die 'dah dtg semua adik beradik mak' tapi die seperti x mengendah kan aku...bila habis waktu melawat aku pon siap² nak balik.kang kene halau gan pakguard yg kerek nak mampos lau terlebih seminit pon .. ku salami tangan nye..ku cium dahi nye. tapi berat gile aku untok aku melepaska tangan nye!..rupa nya itu la perbualan aku terakhir aku dengan mak..ku perhatikan die menghantar aku dengan ekor mata nye!

7.30 pg esok nye,18 jul.aku terima panggilan dari pihak hospital yg bagi tahu ibuku nazak!!..longlai rase hati. bila sampai je di hospital ibuku sudah terpejam mata nye..x sedar kan diri!! ku panggil² tiada jawapan..bacaan yassin sahaja yg mampu ku berikan kepada nya..aku tahu die mendengar..dari pemerhatian doc,ade darah beku dlm otak die kesan dari ubat cairkan darah yg di beri....

YaALLAH..
besar sungguh dugaan mu tuhan..
dan kami sepakat bawa mak balik..kalau duduk spital pon dah x boleh buat ape...ubat di di cut off.tiba di rumah bacaan yassin dan ayat suci al-quran x henti² kami bacaan kan...x henti² ku bisik kan ke telinge nye kalima ALLAH...memintak ampon atas segala salah dan silap aku terhadap die..mintak di halal kan air susu yg menjadi darah daging dan darah yg menggalir dlm tubuh aku.aku redha akan pemergian nya andai itu x menyakit kan diri nya..

jam 10.58 mlm  sedang aku baru mahu memula kan bacan yassin.tibe² adik ku memanggil aku 'kak!' ku pandang lalu die tunjuk ke arah ibu ku..sedang itu ibu ku menarik nafas yg panjang..segera aku di sisi nye..memegang tangan nye..membisik kan kalimah ALLAH di tlinge kanan dan adik aku di telinga kiri.... x sampai 2 minit ibu ku telah pergi menghadap ilahi! genap 7 hari dia di hospital!!!Innalillahirajiun..tenang sekali pemergian nye...meninggal kan aku dan adik ku..berjujurai air mata aku tumpah saat die pergi!...

mula dari saat itu aku hilang tempat berborak di waktu malam, hilang kawan berkongsi makanan,pakaian...xde lagi teman aku untuk pergi ke majlis² org kawen..hilang segalanya!..besar dugaan mu YA ALLH terhadap hamba mu yg kerdil ini.....

esok nye tinggal 1 lg peluang untok aku memandi kan die, membersih kan diri die, memakai kan die dgn pakaian yg bersih..tepat jam 11 pg 19 jul emak selamat di semadi kan di kawasan perkuburan Bukit Bahagie..."dari tanah kau di jadikan,dari tanah jua kau di kembalikan" talkin di bace hanya bekalan dosa pahala dan doa anak yg soleh di bawa!tinggal segala harta dunia..saat paling berat untok aku tatkala emak ku di masuk kan ke liang lahad dan sewaktu aku pergi meninggal kan tanah perkuburan..

dengan rasmi nye aku dan emak terpisah di dalam dua dunia yang berbeza..AL-FATIHAH sahaja yg menjadi penghubung antara aku dan emak!!...
Semoga roh emak tenang di sana...
akak gan adik amat merindui emak..



ramahan ku kosong tanpa mak d sisi..
Syawal kali ini tiada lagi org yg sibuk memikirkan langsir...kuih raya...segalanya..kami semua merindui suara mak!!..


AL-FATIHAH untok arwah ibuku HAMIDAH BT ABD SYUKOR yg pergi menghadap ilahai pada umur 46 tahun!!




p/s : dlm linangan air mata..nasib bek umi nawfal dah blik...hehehe

2 comments:

JaNnAh said...

sabar dik.. doakan mak tenang disana..

combiemohtar said...

doa untuk arwah byk2..insyaallah die akan tenang kat sana zah..amin..